Blog

Google Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google Ads

O-Rouge Case
Hoewel het er al een tijd aan zat te komen, is het nu zeker: Google neemt verdere stappen om gebruikersprivacy te waarborgen voor browser Chrome. Dat doet het door Consent Mode V2 verplicht te maken voor domeinen die de advertising services van Google gebruiken. Een zeer belangrijke ontwikkeling voor adverteerders dus. In deze blog duiken we dieper in de allernieuwste privacy-update van de populairste zoekmachine ter wereld.

Wat is Google Consent Mode V2?

Consent Mode is een oplossing van Google die dieper ingaat op de cookievoorkeuren van de gebruiker. Als een gebruiker bepaalde cookies niet accepteert, wordt er geen of beperkte data verzameld over deze gebruiker. Zo voorkomt Google dat websitedata zonder toestemming van bezoekers voor marketingdoeleinden wordt gebruikt.

Google Consent Mode bestaat al een tijdje, maar eind 2023 werd er een update aangekondigd, de Consent Mode V2 of ‘Advanced’. Wat is er nieuw?

Twee nieuwe parameters bovenop de bestaande
Analytics_storage: mogen analytische cookies worden geschreven en/of gelezen, om het gedrag van gebruikers op jouw website in kaart te brengen? Bijvoorbeeld het aantal gebruikers op een pagina, gemiddelde sessieduur etc.
Ad_storage: mogen advertising cookies worden geschreven en/of gelezen?
Nieuw – Ad_user_data: mag de data naar Google worden verstuurd voor advertisingdoeleinden?
Nieuw – Ad_personalization: mag er gepersonaliseerde advertising plaatsvinden? Met andere woorden: remarketing en/of gepersonaliseerde advertenties.

Meer controle over privacy
Dankzij de nieuwe opties kunnen bezoekers beter bepalen wat er met hun gegevens gebeurt. Persoonlijke informatie wordt alleen naar Google gestuurd wanneer ze daar expliciet toestemming voor geven.

Verplicht gebruik
De update naar Consent Mode V2 is een gevolg van de Digital Marketers Act (DMA) die adverteerders verplicht expliciete toestemming te vragen voor het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens in de Europese Economische Ruimte (EER).

Wat gebeurt er als je Consent Mode V2 niet implementeert?

Als je er niet voor zorgt dat je website Consent Mode-proof is, dan zal de meetbaarheid van je marketinginspanningen daaronder leiden. Niet alle cookievoorkeuren van de gebruiker zullen gemeten worden, waardoor je de data niet kan gebruiken voor advertentiedoeleinden en -personalisatie.

In dat geval zullen er ook geen cookieless pings verzonden worden wanneer de gebruiker alle cookies weigert. Cookieless-watte? Door middel van ‘cookieless pings’ wordt er data gemodelleerd waardoor we zonder cookies toch een inschatting kunnen maken van bijvoorbeeld het aantal conversies. Cruciaal dus om een juist beeld te kunnen vormen van alle marketinginspanningen via de diensten van Google.

Invloed op Google Ads
Zonder de juiste toestemming wordt je vermogen om conversies bij te houden, bezoekers te retargeten en advertenties te personaliseren aanzienlijk beperkt. Bovendien loop je het risico dat je account wordt opgeschort en kunnen er sancties volgen.

Invloed op Google Analytics
Richt je Google Consent Mode V2 niet in, dan zal je alleen nog cookieless pings naar GA4 kunnen sturen. Het gebruik van advertentiefuncties en doelgroepen in GA4 wordt daardoor onmogelijk. Een complete no-go voor je marketing.

Hoe stel je Google Consent Mode V2 in?

Het opzetten van Google Consent Mode V2 vereist wat technisch werk. Hoe pak je dat aan?

Gebruik Google Tag Manager of gtag.js
Als je Google Tag Manager gebruikt, maak je gebruik van een custom template voor Consent Mode in te laden. Dat kan je doen door zelf een template te maken of er een te kiezen uit de Community Template Gallery. Als je gtag.js gebruikt, moet je ervoor zorgen dat deze Google-tag op elke pagina van je website is geïnstalleerd. Voeg daarna de Consent Mode-code toe aan elke pagina.

Stel de standaard toestemming in
Voordat iemand actief toestemming geeft, moet je een standaard toestemmingsniveau instellen. Dat betekent dat je beslist hoe je website zich gedraagt als een bezoeker nog geen keuze heeft gemaakt over het delen van zijn of haar gegevens. Standaard verzamel je in deze situatie geen persoonlijke gegevens.

Update de toestemming naar behoefte
Zodra een bezoeker toestemming geeft of intrekt, zorg je dat de website dat herkent en de instellingen aanpast. Dat zorgt ervoor dat de website de voorkeuren van de gebruiker respecteert.

Hoe Digitong je kan ondersteunen 

Je leest het: Consent Mode V2 is cruciaal om een evenwicht te vinden tussen het respecteren van de privacyvoorkeuren van je websitegebruikers enerzijds en om inzicht te behouden in je (advertising-)resultaten anderzijds.

Zeker weten of jouw cookiebanner al voldoet aan de nieuwe eisen van Google? Of hulp nodig bij de implementatie van een correcte cookiebanner? Om ervoor te zorgen dat je advertenties live (blijven) staan, moet Google Consent Mode V2 gekoppeld worden aan de cookiebanner van je website. En daar ondersteunen wij je graag in. Neem gerust contact op voor een afspraak bij ons op kantoor.

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Met de Search Generative Experience (SGE) combineert Google de huidige manier van zoeken met AI (Artificial Intelligence). Je zal dus niet meer door verschillende websites hoeven te bladeren om informatie te vinden. Met SGE krijg je meteen een specifiek antwoord op je vraag. Hoe dat juist werkt? In deze blog lees je er alles over.

Digitong at #STE in Utrecht

Digitong at #STE in Utrecht

Bakken inspiratie opdoen in Utrecht? Dat hoef je ons geen twee keer te vragen. De 8ste editie van SocialToday – het grootste event van de Benelux over content, storytelling, selling en advertising via social media – was dan ook dé ideale uitvalsbasis voor ons. Jup: het was mega interessant, en dan vooral de expertsessie van Marlou Leenders over de case van gemeente ‘s-Hertogenbosch. Enter: Hero, Hub en Hygiene.

Digitong bekroond tot grootste speler in Google Ads

Digitong bekroond tot grootste speler in Google Ads

Het Digital Champions Team van Google heeft zijn winnaars bekend gemaakt. Hoewel er veel grote kanshebbers waren, scandeerde de jury maar één naam in koor: Cedric Trekels van Digitong – de grote winnaar wereldwijd én van de Benelux. Alsof dat nog niet genoeg wow-factor schreeuwt, maken collega’s Sid Paulus en Billy Ballet de top drie van de Benelux compleet met een tweede en derde plaats. Op wereldniveau behalen ze alle drie een plek in de top 50 van Google. En óf we daar heel trots op zijn! 

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Sid
Lead Technical Performance

Consent Mode V2 is cruciaal om een evenwicht te vinden tussen het respecteren van de privacyvoorkeuren van je websitegebruikers enerzijds en om inzicht te behouden in je (advertising-)resultaten anderzijds. 

Marketing

Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.